گونه شناسی کشف صوری در مثنوی
نویسندگان
چکیده
گونه شناسی کشف صوری در مثنوی سید مسلم مدنی [1] تاریخ دریافت: 15/2/92 تاریخ تصویب: 18/9/92 چکیده کشف و شهود همچون بنیان شناخت های عرفانی به شمار می رود. عارفان از رهگذر کشف، رویارویی بی واسطه با حقیقت را تجربه می کنند؛ از همین رو پرداختن به گونه های کشف و اندازۀ توان معرفتی هر یک، همواره در کانون تأمل های عارفانه بوده است. جلالالدین محمد مولوی به مثابه عارفی اندیشهمند، برپایۀ آموزه های نظری صوفیانه به تبیین ادبی گونه های کشف در مثنوی پرداخته و به آراستگی به گونه ها، پیامدها و زمینه های هر یک توجه نشان داده است. به طور کلی عارفان از دو گونه کشف (صوری و معنوی) سخن گفته اند. این نوشتار با هدف تبیین «گونه های کشف صوری در مثنوی» و با الهام گرفتن از دسته بندی قیصری در مقدمۀ شرح فصوصالحکم سامان یافته است. مثنوی افزون بر دربرداشتن همۀ گونه های کشف صوری (به جز کشف لمسی) با داده ها و آموزه های جزیی بسیاری دربارۀ هریک از این گونه ها همراه است که در مقدمۀ قیصری و پیگیران دسته بندی او مانند سید حیدر آملی به چشم نمی خورد. به نظر می آید مولوی به کشف سمعی به دلیل گستردگی و چندگانگی آن، بیش از دیگر گونه های کشف صوری پرداخته است. واژههای کلیدی: شهود،کشف صوری، مثنوی، مکاشفه، مولوی . 1 .دانشپژوه دکتری و مربی گروه فلسفۀ اسلامی جامعه المصطفی العالمیه ؛ [email protected]
منابع مشابه
گونهشناسی کشف صوری در مثنوی
گونهشناسی کشف صوری در مثنوی سید مسلم مدنی [1] تاریخ دریافت: 15/2/92 تاریخ تصویب: 18/9/92 چکیده کشف و شهود همچون بنیان شناختهای عرفانی به شمار میرود. عارفان از رهگذر کشف، رویارویی بیواسطه با حقیقت را تجربه میکنند؛ از همینرو پرداختن به گونههای کشف و اندازۀ توان معرفتی هر یک، همواره در کانون تأملهای عارفانه بوده است. جلالالدین محمد مولوی به مثابه عارفی اندیشهمند، بر...
متن کاملشرح صوری در حل مشکلات مثنوی
شرح و تفسیر مثنوی جلالالدّین محمد مولوی سابقهای دیرین دارد، اما نکته حائز اهمیّت در شیوه شرح این تفاسیر، گرایش عرفانی آنها در توضیح محتوایی ابیات است. در شیوه تفسیری که برای تحلیل یکی از مشکلات مثنوی در این مقاله به کار گرفته شده است، کوشیدهایم تا حوزه معانی ابیات را از میان مباحث برونمتنی نظیر مباحث و مسائل عرفانی، به الفاظ آن محدود و مدلّل سازیم. در این شیوه، مبنای معنایابی در شعر توجّه به ...
متن کاملشرح صوری در حل مشکلات مثنوی
شرح و تفسیر مثنوی جلال الدّین محمد مولوی سابقه ای دیرین دارد، اما نکته حائز اهمیّت در شیوه شرح این تفاسیر، گرایش عرفانی آنها در توضیح محتوایی ابیات است. در شیوه تفسیری که برای تحلیل یکی از مشکلات مثنوی در این مقاله به کار گرفته شده است، کوشیده ایم تا حوزه معانی ابیات را از میان مباحث برون متنی نظیر مباحث و مسائل عرفانی، به الفاظ آن محدود و مدلّل سازیم. در این شیوه، مبنای معنایابی در شعر توجّه به صن...
متن کاملرستخیز ناگهان (نقش صناعات صوری در مثنوی معنوی)
شرح و تفسیر مثنوی جلالالدین محمد مولوی سابقهای دیرین دارد، اما نکتۀ حائز اهمیت در شیوۀ شرح این تفاسیر، گرایش عرفانی آنها در توضیح محتوایی ابیات است. در شیوۀ تفسیری که برای تحلیل مثنوی در این مقاله ارائه نمودهام، کوشیدهام تا حوزۀ معانی ابیات را در الفاظ آن محدود و مدلل سازم. در این شیوه، مبنای معنایابی شعر توجه به صنایع ادبی و آرایههای زبانی آن است. این شیوه را جهت به چ...
متن کاملروایت شناسی ارسطویی: کشف و دگرگونی در سه حکایت مثنوی معنوی
تحقیق حاضر به بررسی روایتشناسانۀ پیرنگ درونی سه حکایت مثنوی معنوی، «طوطی و مرد بازرگان»، «مار و مرد مارگیر» و «استاد و شاگردان»، بر اساس نظریات ارسطو در کتاب فن شعر، میپردازد و با استناد به نظریات وی در مورد «پیرنگ تأثیرگذار» میکوشد عناصرارسطویی «دگرگونی» (Peripetia) و «کشف و وقوف» (Anagnorisis) در حکایات مذکور را بشناساند، عناصری که از آن طریق، مولانا مفاهیم اخلاقی و تعلیمی از طریق ایجاد حس...
متن کاملمعانی حقیقت و راههای کشف آن در مثنوی
The present study argues about the meaning of "truth" in Rumi's perspective. This article examines the meaning of truth and the way to reach it in Mathnawi. It is an attempt to reveal Jalal al-din Rumi's point of view regarding truth and truth seeking. The author intended to clarify that Rumi has presented a new and specific interpretation of truth-seeking which complete philosophers' and spea...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادبیات عرفانیجلد ۵، شماره ۸، صفحات ۱۷۱-۱۹۴
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023